روانشناسی و علوم تربیتی تحقیق درمورد کودکستان 52
بررسی کودکستان|تحقیق درمورد کودکستان|تحقیق مدیریت کودکستان|دریافت مجوز کودکستان|راه اندازی کودکستان|روانشناسی و علوم تربیتی|کودکستان|مدیریت کودکستان|مقاله کودکستان|نحوه احداث کودکستان
دانلود
تحقیق درمورد کودکستانمقدمه: بروز تغييرات اجتماعي و اقتصادي از قبيل رشد سريع جمعيت , تراكم مناطق شهري , كاهش واحدهاي فاميلي گسترده در اثر مهاجرت به شهرها , كاهش مراقبت والدين از فرزندان در نتيجه تغيير در هسته ساختار فاميلي , مشاركت بيشتر زنان ( مادران ) در فعاليتهاي اجتماعي , كاهش در عرصه ساختمانها و … نيازهاي فضايي جديدي را در سطح جامعه مطرح مينمايند كه از جمله آنها , فضاي بازي كودكان ميباشد . از طرفي ديگر سرزمين ما ايران از نظر جمعيتي داراي ساختي جوان است بدين معنا كه نزديك به نيمي از جمعيت آنرا افراد زير 20 سال تشكيل ميدهند كه بيش از 1/3 اين گروه سني كودكان نيز 6 سال هستند . نيازها و خواستههاي اين گروه نيز همانند ساير مردم ابعاد مختلف رواني , اجتماعي , اقتصادي ـ فرهنگي و فيزيكي دارد وليكن به دليل اهميت و نقشي كه اين سالهاي نخست نسبت به ساير مراحل زندگي از نقطه نظر تكامل شخصيتي افراد دارا ميباشند , هرگونه برنامهريزي و سرمايهگذاري در زمينههاي گوناگون و برآوردن نيازهاي رشدي آن به گونهاي صحيح و منطقي تبعات مثبتي را در پي خواهد داشت كه كل جامعه از آن بهره خواهد برد . در اين ميان فضاهاي بازي از جمله تمهيداتي هستند كه نيازهاي رشد كودكان را در تمام زمينهها تامين ميكنند , چهار زمينه اصلي رشد كودكان شامل رشد جسمي , رشد شناختي , رشد اجتماعي و رشد عاطفي ميباشد كه تركيب متنوعي از آنها ميتواند در زمين بازي قرار گيرد و لذا شناخت توانائيهاي جسمي و رواني كودكان در اين گروه سني و كاربرد ضوابطي در امر مكانيابي و طراحي فضاهاي باز براي بازي كودكان توسط برنامهريزان , طراحان و مجريان اينگونه طرحها , امكان تجربيات متفاوتي را براي اين گروه سني فراهم ميآورد و قابل ذكر است كه تا كنون در مورد تهيه ضوابط و استانداردهاي مربوطه كمتر و يا بطور پراكنده كارهايي انجام شده است , و اينك با همكاري گروهي از كارشناسان و با بهرهگيري از منابع و مآخذ داخلي و خارجي اقدام به تهيه و تدوين اصول و ضوابطي شده كه اميد است با بكارگيري نكات مندرج در اين آئين كار در هنگام طراحي مجتمعهاي زيستي اعم از مراكز شهري يا روستايي , فضاهاي بازي مناسب و در خور كودكان منطبق بر استانداردهاي رسمي و متداول درنظر گرفته شود . 1 ـ هدف و دامنه كاربرد هدف از تدوين اين آئين كار تعيين اصول و ضوابطي در برنامهريزي و طراحي فاضهاي باز و تجهيزات و تاسيسات آن براي بازي كودكان 1 تا 6 سال در كليه مراكز عمومي مثل پاركها , مراكز خريد , ميادين , مراكز مذهبي و فرهنگي و … و مراكز نيمه عمومي مثل مهد كودكها و مراكز آموزش و پرورش پيش از دبستان و مراكز درماني و … مراكز خصوصي از قبيل واحدهاي مسكوني , مجتمعهاي آپارتماني و … است به گونهاي كه كاربرد اين ضوابط توسط برنامهريزان , طراحان و مجريان امر مناسبسازي وضع موجود و طراحيهاي آتي را به نحو مطلوب و منطقي سامان دهد . 2 ـ تعاريف بروز تغييرات اجتماعي و اقتصادي از قبيل رشد سريع جمعيت , تراكم مناطق شهري , كاهش واحدهاي فاميلي گسترده در اثر مهاجرت به شهرها , كاهش مراقبت والدين از فرزندان در نتيجه تغيير در هسته ساختار فاميلي , مشاركت بيشتر زنان ( مادران ) در فعاليتهاي اجتماعي , كاهش در عرصه ساختمانها و … نيازهاي فضايي جديدي را در سطح جامعه مطرح مينمايند كه از جمله آنها , فضاي بازي كودكان ميباشد . از طرفي ديگر سرزمين ما ايران از نظر جمعيتي داراي ساختي جوان است بدين معنا كه نزديك به نيمي از جمعيت آنرا افراد زير 20 سال تشكيل ميدهند كه بيش از 1/3 اين گروه سني كودكان نيز 6 سال هستند .فهرست مطالب:مقدمههدف و دامنه كاربردتعاريفهدف و دامنه كاربردتعاريففضاي بازي خصوصيات جسمي اصول مكانيابي و طراحي فضاهاي باز براي بازي كودكانديدگاه شهرسازي از ديدگاه شهرسازيموقعيتهمجواريها و غير همجواريها ابعاد , سرانه و شعاع دسترسينوع پوشش زمين بازي كودكانعملكرداقتصاددوامپاكيزگينگهداريايمنيزيبايي و جذابيت انواع حصارعناصر تشكيل دهنده فضاي بازي كودكاناصول طراحي زمينهاي بازي كودكان
2023-08-13 16:19:23 روانشناسی و علوم تربیتی